Doe waar je goed in bent, dan doe ik dat ook. Voor jou!
We hebben het zo druk met de operatie, we komen echt niet toe aan andere zaken zoals marketing. Ja, we zouden hier meer aandacht aan moeten geven. Alleen tja, geen tijd hè!
Dit hoor ik vaak bij MKB bedrijven die geen marketingverantwoordelijke in dienst hebben. En de kansen die zij laten liggen, zijn gigantisch! Van laaghangend fruit tot het grote potentieel voor de lange termijn. Heel mooi is het dan als ik de ondernemer kan overtuigen hier wel aan te gaan werken. Voor mij een hele mooie klus. Ik mag de visie van het bedrijf vertegenwoordigen.
En dit is meer dan alleen een keer per maand een social media post maken, een nieuwsbrief versturen, een blog schrijven of plaatjes vervangen op de website. Nee, de impact van mijn werk is meestal merkbaar in de hele organisatie. En dat bereiken is de kroon op mijn werk.
Het stimuleren van marketingdenken
Het is natuurlijk niet echt zo dat bedrijven zich alleen maar met operatie bezig houden. Er zit wel degelijk een lange termijn visie achter het werk dat het team dagelijks uitvoert. Alleen is dit intern gericht en wordt niet als zodanig dagelijks uitgesproken. Niet naar het team, niet naar de klanten en zeker niet naar de potentiële doelgroep. Je merkt het vaak pas als er in de operatie iets gebeurt wat niet bij de identiteit past van een bedrijf.
Marketing activiteiten worden vaak gezien als iets extra’s. Iets wat niet perse altijd nodig is. Een ondergeschoven kindje. Een potentiële kostenpost. Alleen dat is marketing nooit. Het is juist een potentiële omzetmaker en een verbinder (intern en extern).
Marketingdenken. Iedereen doet het. Niet iedereen is zich ervan bewust dat het onder het kopje marketing past en wat je er als bedrijf mee kunt.
Ja, echt! Vertelt een medewerker waarom hij/zij bij jou werkt en wat er zo leuk aan is? Marketing. Stuur je de potentiële koper extra informatie over het product? Marketing. Maakt een teamlid foto’s van jullie teamuitje en stuurt deze rond of plaatst deze op facebook? Marketing.
Is het zo simpel? Marketingdenken wel. De grote diversiteit aan marketing elementen op de juiste manier inzetten en hier doelstellingen mee behalen, dat niet.
It’s all about teamwork
In de uitvoer werk ik daarom altijd samen met het team. De cultuur, inhoudelijke kennis van het bedrijf, branche en producten, ervaring, enthousiasme, etcetera zijn een prachtige voedingsbodem voor de diverse marketingcampagnes. En door het team te enthousiasmeren ontstaan er ook nieuwe ideeën. Het werkt als een vliegwiel. Waardoor marketing ook zijn rechtmatige plek in het midden van de organisatie krijgt.
People In de Mix
Naast het interne team en mijn kennis en kunde is er vaak ook behoefte aan andere specialisaties om het marketingplan van aanpak goed en gedegen op te pakken. Komt er uit het plan dat de website geoptimaliseerd moet worden, dan is hier een SEO specialist of e-commerce specialist voor nodig. Maar denk ook aan video’s en foto’s voor de website.
De juiste professionals binnen handbereik
Net als ik, zijn er diverse professionals die, alleen wanneer nodig, binnen handbereik jouw handbereik kunnen zijn. In je eigen netwerk zitten er vaak al heel veel (check je linkedin). Mijn netwerk is door mijn bedrijf ook zeer groot geworden en ik schakel heel gemakkelijk met collega’s met verschillende kennis en kunde. Naast de behoefte uit het marketing plan van aanpak kunnen we daardoor snel de juiste professionals inschakelen.
Professionals blijven zich altijd ontwikkelen
Om te zorgen dat ik jou voorzie van het beste advies, plan van aanpak en content, is het noodzakelijk dat ik mezelf blijf ontwikkelen. Door congressen, workshops en trainingen te volgen, en door kennis te delen met marketingcollega’s. En dit laatste nog wel een van belangrijkste facetten in mijn werk. Leren van ervaring, de nieuwtjes, de creativiteit, bij elkaar in de keuken kijken en daardoor steeds beter worden in mijn werk. Voor jou.
Overtuigd dat je de Marketing niet links hoeft te laten liggen?
Bel mij gerust, whatsapp of e-mail. Ik kom graag bij je langs. Je kunt mij per uur en per project inhuren.
NIEUW!
Je kunt binnenkort ook bij mij (en mijn collega Arjan) aanschuiven tijdens #MAdag. Lees hieronder meer.
Liever zelf aan de slag? Dan is #MAdag iets voor jou!
De grondgedachte van #MAdag
MAdag oftewel marketingdag / marketingactiviteitendag en misschien ook wel een beetje Monique & Arjan dag, is ontstaan uit de gedachte: van elkaar leren, samenwerken en daardoor jezelf blijven ontwikkelen.
Elkaar helpen dus! 🙂
Wij willen ondernemers (ZZP, MKB), onszelf en andere marketingcollega’s met elkaar verbinden. Iedere eerste maandag van de maand kunnen ondernemers aan hun marketing werken, met begeleiding van ons. Kunnen onze marketingcollega’s kwesties, ideeën opwerpen, bespreken, discussiëren en natuurlijk vragen stellen. Een mooie interactieve samenwerking, waar niets moet en alles mag. Gericht op kennis delen en inspiratie.
Wil je meer weten over wat ik voor je kan betekenen of over #MAdag? Stuur een e-mail, berichtje of bel 🙂
06-48175130