Facebooktips voor jouw onderneming
9 juni 2016, was ik op het Congres Facebook Marketing 2016. Georganiseerd door Entopic en Likeconomics. Zo’n 400 marketeers, bloggers, influencers, communitymanagers en ondernemers kwamen bij elkaar in de Media Plaza van de Jaarbeurs. Waar ik een maand geleden nog zelf aan het werk was voor het event: Meet Magento NL 2016. Een leuke bijkomstigheid.
Met dit artikel wil ik iedereen die erbij was en niet hetzelfde programma heeft gekozen en iedereen die er niet bij was, vertellen over mijn learnings van het congres. Het is een longread, bijna 2500 woorden. Daarom heb ik direct hieronder links toegevoegd, zodat je ook direct naar het onderwerp kunt en niet alles hoeft te lezen. Ookal is dat natuurlijk wel mijn tip!
Klik hier om direct naar het onderwerp van je keuze te gaan:
Keynote van Peter Minkjan
Keynote van Sander Duivestein
Sessies over Facebook Adverteren
Sessies over Influencer Marketing
Keynote van Huib van Bockel
Keynote van Mischa Coster
Conclusie
Over het Congres Facebook Marketing
Er staan meer dan 20 sprekers, masterclasses, presentaties en workshops over commerce, service en branding met Facebook, op het programma. Er is, en zij noemen dit op een Congres voor Facebook Marketing zelf ‘vanzelfsprekend’, ook aandacht voor de zakelijke mogelijkheden van WhatsApp en Instagram. Ik ben benieuwd. Eigenlijk bracht juist deze term ‘vanzelfsprekend’ mij aan het twijfelen of het congres wel voldoende de diepte in zou gaan. De sessie voor de beginnende Facebook adverteerders en masterclass voor gevorderde Facebook adverteerders, deden mij beslissen toch een ticket te kopen.
De gezamenlijke keynotes spraken mij ook aan. De Jack Spijkerman achtige dagvoorzitter, niet. Of hij moest minstens het kaliber van de echte Jack bezitten. Maar goed, daar kom ik niet voor. Het is meer beroepsdeformatie. Sinds ik zelf betrokken ben bij de organisatie van events, kijk ik er met veel interesse naar.
Mijn plan tijdens de dag
Goed, het klinkt hartstikke leuk: 20 sprekers, sessies enzovoorts. Ik kan er echter die dag maximaal 7 (in zijn geheel) volgen. De keuzestress slaat toe. Net als mijn batterijstress, want precies op deze dag heb ik wel een jas bij me (die ik niet nodig heb), maar geen telefoon oplader. Na een aantal keren staren naar het programma en mijn opties afwegen, geeft de vraag ‘voor welke sessies wil ik betalen, en welke kan ik ook via de tamtam opdoen’ de doorslag. Ik blijf op het pad die ik ’s morgens al had uitgestippeld:
- Keynotes
- Professioneel adverteren op Facebook voor beginners
- Effectieve influencer marketing voor instagram en Facebook
- Masterclass Facebook advertising
- Keynotes
Waarom ik kies voor het pad vooral over Facebook adverteren? Ik krijg er veel vragen over van mijn klanten, ben er best bedreven in, maar geen expert. Ik ben van mening, dat expert Sybren Smith, die de sessies geeft, mij hier veel meer over kan vertellen. Hopelijk dus tijdens deze sessies.
De dag start met de organisator van het congres en oprichter van Likeconomics, Peter Minkjan
Hij vertelt over de grootste uitdagingen voor social media marketeers en praat het hele programma van de dag aan elkaar. In een vogelvlucht laat hij wat facts & figures over Facebook zien. Bijvoorbeeld dat een gemiddelde facebookpost 1,5 seconde aandacht krijgt. In die 1,5 seconde moet jij dus zo opvallen, dat iemand stopt met swipen (mobile first thinking) en jouw beeld, tekst of video verder gaat bekijken. En dat terwijl katjes, unicorns, chewbacca filmpjes en gratis schoenen sowieso de meeste aandacht krijgen. Het is dus een hele opgave om op te vallen.
7,6 miljoen Nederlanders hebben een Facebook account en daarvan logt 63% dagelijks in. En ookal is Facebook een sociaal netwerk, er worden steeds minder persoonlijke verhalen gepost. Het is meer een gepersonaliseerde krant geworden. Kijk de komende week maar eens naar je Facebook timeline. Hoeveel procent van de verhalen zijn nog van je vrienden? Echte verhalen.
Mijn timeline begint meer op het showbizz blaadje Story te lijken. Pulp. Informatie waar ik niet op zit te wachten, met weetjes die ik niet wilde weten (zoals je wimpers krullen, je karakter testen op basis van bekende schilderijen, schattige diertjes en amazing video’s).
De persoonlijke verhalen worden steeds meer via messenger gedeeld, direct aan de mensen die het ook zouden moeten lezen. Facebook gaat daarom steeds meer inzetten op dialoogmarketing. Hier gaat het uiteindelijk om; aandacht. Positief of negatief, dat maakt even niet uit.
Messaging is one of the few things that people do more than social networking.
— Mark Zuckerberg, in a public Q&A in November 2014
‘Facebook wordt steeds meer een gesloten eco-systeem’ zegt Peter bijna aan het einde van zijn presentatie. Net als google proberen zij jou en bedrijven met allerlei foefjes of gratis hulpmiddelen binnen het platform te houden. Ook te zien in advertising, maar daarover straks meer. Hij heeft het hier over instant articles en native video. Niet eerst je content op je eigen website plaatsen en met een link in je post zetten, nee, je plaatst de content direct in je Facebookpagina. Waarom zou je dit ook nog doen? Die 1,5 seconde waarin iemand beslist of zij jouw post bekijken.
Met native video begint jouw video al te spelen en is de kans groter dat iemand blijft kijken. Met instant articles hoeft iemand alleen maar het artikel open te klikken, in plaats van eerst doorgestuurd te worden naar jouw website. Het artikel wordt op Facebook zeker weten juist en direct weergegeven en dat wil je toch? En…is dit op jouw website ook zo? Goed. Hier speelt Facebook op in. En last but not least, door het via de Facebookregels te spelen is je zichtbaarheid meer gegarandeerd.
Tja, het is nu eenmaal Facebook en niet Mobook. Wil je succes op Facebook, dan speel je volgens de regels van Facebook…or don’t play at all.
Bekijk de presentatie Peter Minkjan >
#De 2e Keynote is van trendwatcher Sander Duivestein
Hij komt trillend van de adrenaline in zijn lichaam het podium op lopen. En dat merk je als hij begint met zijn presentatie. Zojuist heeft hij een botsing gehad. Het is goedgekomen, maar hij trilt nog wel. Hij vertelt over de toekomst van social media en life in general. In een razend, adrenaline pompend tempo laat hij mij achter in een soort sci fi film.
Waar we vroeger elkaar een smsje stuurde, gebruiken we nu virtual reality om iemand mee te nemen in zijn of haar verhaal. Nu via Snapchat, bioscopen en Games. Straks in je woonkamer of tijdens je diner. En dat weten we wel, maar in de dagelijkse praktijk hebben we er nu nog vrij weinig mee te maken. Dit gaat dus in razend tempo veranderen.
Hij gaat verder en vertelt over een algoritme, waarmee we na onze dood, onze dierbaren kunnen blijven vervelen met een onze ‘aanwezigheid’. Je blijft dus virtueel in leven. Mooi, dat het kan. Willen we dit ook? Ditzelfde voor honden en katten. Je kunt deze dieren een stem geven. Praten gekke kattenvrouwtjes nu daadwerkelijk met hun huisdieren? Mijn god, waar gaat het heen. En hij gaat verder. In Rusland zijn er heuse verkeersborden die selfie acties verbieden. Ja! Selfie acties. Want, jij maakt misschien een selfie terwijl je een magnum opeet, in Rusland maken ze een selfie terwijl ze met een Magnum schieten. En we kennen allemaal de begrafenis selfies. Ineens denk ik dat zo’n algoritme op dat moment misschien juist wel weer een goed idee zou zijn, oma die vanuit haar kist nog even haar laatste tik uitdeelt.
Goed, ik draaf net als Sander een beetje door. Alleen heeft Sander wel een lijn in zijn verhaal. En hij laat dit filmpje zien:
De onbeperkte mogelijkheden van technologie en wat wij in de laatste 20 jaar hebben gezien, zal exponentieel verder groeien de komende jaren. Het vraagt om flexibiliteit en aanpassingsvermogen voor ons, de nieuwe generaties, die worden er gewoon mee geboren.
Vinden wij (jong volwassenen van boven de 30) het daarom zo moeilijk om Snapchat te begrijpen? Denk ik, terwijl ik ineens heel bewust ben van mijn leeftijd.
Bekijk hier de hele presentatie van Sander Duivenstein >
Tijd voor een kleine pauze
#Breakout sessie over Influencer Marketing – Segolda.com
SEGOLDA is een start up. 6 maanden geleden zijn zij begonnen. Het platform werkt samen met innovatieve, creatieve, kleinschalige ontwerpers en biedt ze de kans om zich aan een groter publiek te presenteren om zodoende meer publiciteit en omzet te kunnen genereren. Het platform zelf creëert via slimme advertising (jaaahh, het is geen vies woord alleen ligt het accent op slim) en bloggers traffic op de website.
Femmie Geradts (co-founder Segolda) en Tanja Keevel (Blogger op Segolda) en gooien alles open. Cijfers, aanpak, het is mooi om te zien. Deze 2 vrouwen weten wat ze willen en kunnen en zijn niet bang voor kritische vragen. Ik hou van dit soort ondernemers. Niemand is onveilbaar. Jammer genoeg zijn ze iets minder goed in timemanagement, waardoor ik 10 min voor het einde van hun presentatie de zaal moet verlaten voor de Masterclass Facebook Advertising. Maar ik blijf het platform op de voet volgen.
Wat ik wel heb meegenomen uit deze presentatie, is het volgende:
- Bloggers kun je vrijwel niet sturen. Als zij vandaag Aveda promoten via jouw kanaal en morgen Niveau via de kruidvatpagina, dan kun je hier in principe niets aan doen. Het is zaak om hier goede afspraken over te maken.
- Zij pompen veel geld in advertising voor naamsbekendheid. ‘Segolda moet een begrip worden’, hiervoor hoeven wij op langer termijn minder geld aan uit te geven, dan bijvoorbeeld aan de keywoord combinaties zoals ‘handgemaakte juwelen’.
- Bloggers zijn de onderzoekers van deze tijd. Geen saaie rapporten, maar levendige en (over het algemeen) eerlijke verslagen over het onderwerp. Het onderwerp wat jij graag belicht wilt zien.
- Kwaliteit boven kwantiteit. Kritisch zijn op alles wat je deelt, op de website zet en zegt. Past het bij jouw merk? Wat wil jij ermee zeggen?
Bekijk hier de hele presentatie van SEGOLDA >
#De Keynote van ex-head of marketing van Red Bull, Huib van Bockel
Gaat over zijn kennis over social branding. Hij begint zijn presentatie met een quote:
It’s not about being on social, it’s about being social
En dat is schrijnend. Want waar zoveel bedrijven bezig zijn met ‘op social media aanwezig zijn’ en dat is dus nooit de bedoeling geweest. En ergens, snappen we dit wel. Je stuurt een klant niet een foto van zijn bestelling, nee, je levert het pakketje af en vraagt of het in orde is. Logisch…toch?
Huib legt aan de hand van het Brand Bank Account (jezus, werk je in de marketing, gaat iemand boekhoud termen gebruiken) het model uit van social branding. Withdrawals staat voor zenden: reclame zoals tv-reclame, pop up reclame en radio reclame. Informatie die jou in het gezicht wordt geduwd, waar je dus niet om vraagt en waarvan er een grote kans bestaat dat je deze niet accepteert.
Deposits staat: content, events, games en apps. Marketing activaties die waarde geven en waarmee je een deel in iemands leven verdient en daarom een voorkeur krijgt.
Hij laat 2 prachtige voorbeelden zien. Die ik weer even van hem ‘leen’ om dit bovenstaande punt duidelijk te maken.
Coca Cola werkt nog erg op de Withdrawals manier. Zenden, zenden en nog eens zenden, met veel suiker. Of ietsje minder. Maar jij mag kiezen. Choose Happiness, of was het nou Open happiness? Nou ja, als je maar cola kiest. Met wat je ook doet vandaag. In your face.
Red Bull werkt op de Deposits manier. Zij geven wat jij nodig hebt. Zij doen er alles aan om jou vleugels te geven. Zij helpen dromen waar te maken, faciliteren events en nog zoveel meer.
En dat kun je ook weer terug zien in de statistieken op Facebook. Veel meer betrokkenheid bij het merk. Ik eindig nog maar een keer met de quote: it’s not about being on social, it’s about being social.
De presentatie van Huib is nog niet online helaas.
#Facebook advertising Start & Masterclass
Daar heb ik vrij veel over getwitterd, dus daar heb ik even een compilatie van gemaakt. Er staan toffe weetjes in. En heb je tekort aan de 140 teken tips, dan leg ik je ze graag nog even verder uit. Je kunt hieronder ook nog even de presentaties van Sybren checken.
Zoals ik in het begin van deze inmiddels longread vertelde; ik maakte mijn keuze om het programma te volgen op deze manier, omdat ik ervan uitging dat ik veel inhoudelijke kennis zou krijgen in de gekozen sessies. Kennis die ik niet via de tam tam op het webs kan verkrijgen. Dat is niet helemaal gelukt. Nog.
De beginners sessie leek heel erg veel op de masterclass. In de Masterclass kwam Jon Loomer (Facebook goeroe uit Denver) via een inbelverbinding meepraten over de verschillende advertentiemogelijkheden op Facebook en waarom je deze wel of niet in moet zetten. Ik had daarvoor alleen al van Sybren diezelfde redenen gekregen.
Lees hieronder de twittercompilatie die ik heb gemaakt tijdens de Facebook Advertising sessies. Er staan nuttige tips in. En wil je meer weten? Ik zie je vragen graag tegemoet.
TIP! Corinne Keijzer maakte tijdens de Masterclass een live video! Check ‘m hier >
De laatste keynote van de dag is voor mediapsycholoog Mischa Coster
Hij geeft voorbeelden en tips over hoe non-verbaal gedrag effectief ingezet kan worden in een digitale wereld. Waar moet je dan aan denken? Hieraan:
Dat is vast meer dan je in eerste instantie kon bedenken. En die emoticons. Die zijn in de online wereld heel belangrijk geworden. Zelfs Facebook voegde verschillende emoticons toe. Mischa noemt Facebook: een mooi weer show. De reden hiervoor is de emoticons die toegevoegd zijn. Van de 7 emoties (waarvan er 6 negatief zijn: droevig, minachting, verbazing, boosheid, walging en angst) zijn er slechts 4 opgenomen in de set: Love, Amazed, Sad, Mad. Hij voegt eraan toe, dat het ook wel begrijpelijk is. ‘Een post beantwoorden met de emoticon minachting, kan voor hele rare situaties zorgen’. En negativiteit op social media is er toch genoeg zou je zeggen. Mensen reageren massaal en in veel woorden als zij het er niet mee eens zijn. Grof soms. Zo grof dat de politie er een team voor heeft opgezet.
Hij praat over de eerste indruk. In 0,1 seconde maakt iemand de keuze (en je dacht vast dat de 1,5 seconde op facebook al niet veel was): wil ik wel of niets van jou. Door zijn uitleg besluit ik mijn twitterprofielfoto te wijzigen.
De invloed van emoticons reikt ver. 845 verschillende emoijs worden zo’n 6 biljoen keer per dag verstuurd. En je vindt het tegenwoordig ook op kleding, als kussen of mok en meer. Het reikt heel ver dus. Toch is de betekenis van niet in alle landen hetzelfde. Zoals een smiley, die posten wij nooit op deze manier: (: Dat herkennen wij niet direct als een smiley. En, geeft Mischa ook aan: emoijs worden ook niet op alle platforms hetzelfde aangegeven. Je kunt daarmee een boodschap een volledig verkeerde lading meegeven. (zie presentatie voor het voorbeeld).
Net als jaren geleden de e-mail zijn eigen gedragscode kreeg, heeft een appje deze nu ook. Reageer je direct? Wordt dit verwacht? Wat denken de ontvangers als je het wel hebt gelezen en niet reageert? Of als je wel reageert. 89,6% ziet whatsapp als chatservice niet als berichtenservice. Dit zie je ook terug in het verwachtingspatroon wat daarbij hoort.
En hoe gebruik je deze kennis voor je webcare. KLM speelt hier goed op in. Waar jij het meeste te vinden bent, zijn zij ook. En daar kun jij vragen stellen. Zij koppelen hier zelfs concrete reactietijden aan. Dat is nog eens verwachtingen managen.
Presentatie van Mischa Coster >
Conclusie na een dag op het Congres Facebook Marketing
Zonder een conclusie is zo’n verhaal natuurlijk voor niets. Nee, hoor. Toch voel ik de behoefte er afsluitende woorden aan te verbinden.
In deze tijd van technologische vooruitgang, ongekende mogelijkheden en versplintering van onze aandacht, gaat het niet om de hoeveelheid views je weet te behalen , maar om waardevolle momenten die je weet te creëren voor jouw doelgroep. Korte slagen snel thuis loont niet. Investeren in de personen in jouw doelgroep wel.
Ben je er nog? Leuk!
Het was een interessante dag vol met inzichten, tips en food for thought. En ik hoop dat ik je hier een beetje in mee heb kunnen nemen. Het begon als een blog, maar werd na verloop van tijd eigenlijk meer een artikel. Een longread zoals ze het mooi noemen.
Mis je iets, wil je iets toevoegen (bijvoorbeeld jouw visie op de dag), wil je ergens meer over weten of iets anders? Let me know. Hieronder in een comment, via Twitter, Facebook of Linkedin.
Bekijk hier alle presentatie van het Congres Facebook Marketing >