Posters plakken of posterplekken huren?

Facebooktwitterpinterestlinkedininstagram

Festival Alphen d’Huez is een festival in Alphen aan den Rijn. Er zijn inmiddels 5 edities geweest, waarvan ik bij 4 betrokken ben geweest. In het eerste jaar was ik alleen fotograaf. Daarna ben ik in het bestuur gestapt en heb ik de marketing voor mijn rekening genomen. Van plan tot en met uitvoer en weer terug. Heerlijk vind ik het. Van het abstract denken tot en met een poster op de posterplakplekken (mooie voor galgje) plakken. Je kunt mij niet blijer maken. Maandenlang had ik een auto die fungeerde als promotie wagen. Tape, lijm, scharen, posters, flyers. Alles kon je eruit halen.

Posterplakplekken

Gemeentes zitten helemaal niet te wachten op de stapels geplakte posters op muren, deuren, kastjes etc. Het kost veel geld om deze schoon te houden. Boring! En ook wel te begrijpen natuurlijk. Dus hebben ze gekozen om plakplekken te maken. Palen of grote borden bijvoorbeeld. In Alphen aan den Rijn staan er 13. Gemiddeld kunnen er per bord 9 A1 posters worden geplakt per keer. Leuk! Maar dus absoluut niet toereikend als je in de zomermaanden een evenement organiseert. Daarnaast staan de borden wel op mooie plekken, maar het is geen garantie dat je wordt gezien. De uiting zelf, de frequentie, locatie, etc. Al deze facetten zijn belangrijk om je doel te bereiken. Zien, vinden, doen. En je uiteindelijke doel is natuurlijk dat mensen kaarten kopen voor je evenement en komen.

Betaalde plekken

De gemeente is dus niet heel gek op onbeheerde plakplekken. Er wordt wel op geplakt, maar weer opruimen ho maar. Dat kost de gemeente geld. Dus hebben zij partijen die posterplekken verhuren. Je ziet ze op het midden van de berm, bushokjes, grote abri borden aan de zijkant van de weg, posterlijsten aan muren en zelfs videoschermen in de stad.

Deze kun je huren. En het is niet goedkoop. Nooit goedkoper dan gewoon posterplakken. Of wel? Zoals met alles geloof ik in een mix.

Specifiek voor Festival Alphen d’Huez was ik al zeker een maand aan het plakken in de regio voor ik de betaalde plekken in ging zetten. Maar pas toen de betaalde plekken erbij kwamen hoorde ik van de omgeving ‘wow, je komt er echt niet meer omheen!’. Het was een hele goede aanvulling op het totale plan van online en offline zichtbaarheid.

Een tip!

In de zomermaanden, wanneer de meeste evenementen worden georganiseerd is het net als op de posterplakplekken dringen geblazen bij de betaalde plekken. De prijs stijgt. Zorg dat je er op tijd bij bent. Koop eventueel samen met een ander evenement in om de kosten te drukken. Voeg eventueel de betaalde posterplekken toe aan de sponsorpakketten om zo de kosten in balans te houden.

Facebooktwitterpinterestlinkedin

Reacties zijn gesloten.